Onderzoekshuis
Leren door onderzoek
Voor ons op het Vathorst College zijn leerlingen meer dan leerling. En docenten zijn meer dan docent. Ons onderwijs is veel meer dan een (vaste) instructietechnologie en we hechten er waarde aan de contextrijke kant/oefenruimte ervan goed te kunnen legitimeren. Ook wij zoeken op, zoeken uit en onderzoeken.
Onderwijsontwikkeling, professionalisering en onderzoek krijgen daarom in samenhang een plek binnen de Vathorst Academie. We doen praktijkgericht onderzoek waar de vraagstelling wordt geformuleerd in en met de onderwijspraktijk. In het onderzoek is er constante uitwisseling tussen de ontwerper, de onderzoeker en de uitvoerende professional. We staan daarin voor een waarderende en ontwerpende onderzoekshouding.
Wij stellen geregeld vragen over ons eigen handelen in de praktijk en de ontwikkelingen die we in gang zetten. Het onderzoekshuis kan op een toegankelijke manier helpen om antwoorden op de gestelde vragen te vinden en wil:
Kritische sparringpartner zijn bij de vraag: “Doen we de goede dingen goed?"
Mede-ontwerper zijn van instrumenten ter monitoring en ervaring.
Waarderend onderzoeker zijn; waar is al wat we willen en hoe kan dat versterkt?
Achtergrond
Leerlingen zijn steeds meer consument van het onderwijs geworden: leerlingen die zich steeds meer als leerling gedragen. Ze leren voor de toets, om precies voldoende punten te verzamelen voor de overgang, voor het diploma. Filosoof Jan Bransen schreef in 2019 het boek Gevormd of vervormd?, waarin hij stelt dat onderwijs kinderen niet alleen vormt, maar ook vervormt – door hen enkel de rol van leerling aan te leren. Maar op school zouden leerlingen moeten zitten die zelf vragen krijgen, waar ze een antwoord op willen proberen te vormen. De school zou een oefenruimte moeten zijn waarin je al je rollen kunt verkennen; leerling, vriend, partner, werknemer, wereldburger. Zo leer je niet alleen leren, maar ook léven.
Het laatste is precies wat wij op het Vathorst College beogen. Leerlingen die nieuwsgierig worden en blijven. Die zelf zaken opzoeken, dingen uitzoeken en onderzoeken.
Centraal thema van onderzoek in ons onderzoekshuis ' Zelfverantwoordelijk leren'
Studenten en docenten die onderzoek willen/ moeten doen vanuit hun opleiding zijn uitgenodigd om middels onderzoek bij te dragen aan onze kennisbasis over het thema: zelfverantwoordelijk leren. Zelfverantwoordelijk leren, vertaald richting:
leerlingen: onderzoek op de thema’s als motivatie, betrokkenheid, zelfsturing en metacognitieve vaardigheden
docenten: onderzoek op thema’s als (persoonlijk) leiderschap, agency, self/collective-efficacy, effectief docentgedrag ihkv zelfverantwoordelijk leren (zie de vier deelthema’s hierboven)
Docent-onderzoekers van het Vathorst College werken aan onderzoek naar het ervaren zelfverantwoordelijk leren van oud-leerlingen.
Langer lopend onderzoek
Vathorst College is in september 2021 gestart met de invoering van een meer teamgecentreerde arbeidsorganisatie, volgens het TAO-model (promotieonderzoek) Ben van der Hilst. Het Lectoraat Werken in Onderwijs van Hogeschool Utrecht doet onderzoek vanuit onderstaande onderzoeksvraag om onze praktijk te verbeteren:
"In hoeverre leidt de teamgecentreerde arbeidsorganisatie-inrichting van Vathorst College tot meer werkplezier en weten de leerhuisteams de regelmogelijkheden te benutten?"
Afgerond onderzoek
Samen met de VO-Raad en drie andere Pleion scholen is gewerkt aan de Motivatie-motor, een eenvoudig in te zetten instrument waarmee je samen met leerlingen en collega’s kunt reflecteren op hoe motiverend je onderwijs is. Centraal staan daarbij de drie basisbehoeften Autonomie, Competentie en Verbondenheid (bekend van Deci & Ryan). Het is bewezen dat onderwijs waarbij aandacht is voor deze drie basisbehoeften motiverender is, en dat dat leidt tot betere resultaten.