Onderwijsconcept
van het Vathorst College
Op het Vathorst College leren studenten zoveel mogelijk in de context van ons onderwijsconcept. Ze zijn daarbij onderdeel van een leerhuisteam en leren op die manier van en met andere docenten. Op dinsdagen doen de studenten intervisie met de instituutsopleider en/of schoolopleiders.
Opbouw van de school
Het Vathorst College biedt onderwijs voor vmbo-t, havo en atheneum. We hebben een brede brugklasstructuur met dakpanklassen, waarin vmbo-havo en havo-vwo leerlingen samen zitten. Tot en met het derde leerjaar vormen alle brugklassen één geheel in een leerhuis. Na het derde jaar gaan vmbo-t leerlingen naar het vmbo-t leerhuis, terwijl havo en vwo leerlingen samen blijven tot 4-havo of 4-atheneum, het begin van de Tweede Fase.
In de Tweede Fase worden leerlingen ingedeeld op basis van hun gekozen profiel. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen studiejaren en niveaus. Alle havo en vwo leerlingen met bijvoorbeeld een EM-profiel zitten samen in het EM-leerhuis.
Wereldgericht onderwijs
Onze visie op leren, is wereldgericht. Onderwijs waarin we de aandacht van leerlingen richten op de steeds groter wordende eigen leefomgeving. We leren ze onderzoeken wat goed, belangrijk en waardevol is om aandacht aan te besteden. We prikkelen ze in hoe ze zich moeten verhouden tot wat ze in de wereld zien gebeuren. Als docent begeleiden we ze daarbij, voeden wij de nieuwsgierigheid en stimuleren we de leerlingen om verder te komen in het ontdekken van de wereld. Er is altijd een verbinding tussen hoofd, hart en handen. Ons onderwijs is daarom een mix van zelfverantwoordelijk leren, ervaringsleren en gericht leren. Deze drie vormen van leren kennen ieder een eigen set van vaardigheden en houdingen, zijn verbonden en versterken elkaar. We stimuleren het zelfverantwoordelijk leren en ervaringsleren zodat de leerling er een beroep op kan doen, zowel tijdens als na de tijd op het Vathorst College. Onze vier pijlers geven aan hoe het onderwijs eruit ziet op het Vathorst College, dit is waar wij voor staan.
1. Kunst en cultuur
Kunst en cultuur is zichtbaar in onze hele school. Het gaat om de brede vorming. Het gaat om creativiteit in denken, handelen en maken. Die creativiteit is een rode draad in niet alleen kunst en cultuur, maar in alle vakdomeinen. Docentschap en kunstenaarschap worden bij elkaar gebracht: onderwijs is immers ook een scheppend en creatief proces.
2. Zelfverantwoordelijk leren
We coachen de leerlingen om vanuit hun eigen verantwoordelijkheid te leren. Ons doel is om hun leervermogen te ver- sterken. Leren moet je zelf doen, dat kun je niet van iemand overnemen. Daarbij staat de ontwikkeling van de vaardigheden die nodig zijn om zelfverantwoordelijk te kunnen leren centraal: regie nemen, leer strategieën toepassen, samenwerkend leren en reflecteren. Bij het ontwerpen van opdrachten, projecten, lessen en lessenseries is er naast de vakinhoud ook altijd aandacht voor een of meer van deze vaardigheden. Je zorgt bij het ontwerpen tevens voor steun (leersteigers) op verschillende manieren. Leerlingen kiezen hoeveel en welke steun zij nodig hebben tijdens het werken.
3. Contextrijk leren
Het Vathorst College geeft leerlingen de kans om te leren in levensechte situaties. Contextrijk leren is daarmee nauw verbonden met ervaringsleren. Leerlingen werken bijvoorbeeld aan vakoverstijgende opdrachten, nemen deel aan veldwerk of aan een (internationale) excursie, lopen een maatschappelijke stage of organiseren een evenement. Zo zien ze de relatie tussen de te leren vakinhoud en vaardigheden enerzijds, en de wereld om je heen anderzijds. Voor docenten betekent dit het ontwerpen en inrichten van een context-rijke leeromgeving.
4. Digitaal leren
Het Vathorst College maakt veelvuldig gebruik van digitale (leer)middelen. Leerlingen werken op een eigen laptop en docenten ontwerpen deels hun eigen onderwijsmaterialen. Digitalisering helpt leerlingen zo veel mogelijk – en binnen duidelijk aangegeven grenzen – te werken in eigen tempo. Digitale instrumenten kunnen ook helpen om te bepalen in hoeverre een leerling leerdoelen beheerst en wat een volgende stap is in het individuele leerproces. Leerlingen worden digitaal geletterd: ze leren hoe ze verantwoord kunnen participeren in een wereld waarin iedereen elektronisch is verbonden.